loading...
lord darkness
keyvan بازدید : 38 دوشنبه 14 مرداد 1392 نظرات (0)

معرفی فیلم The Conjuring

دو کارگاه موارد ناشناخته و ماورایی به نام اِد و لورین ، در جدیدترین تحقیقات خودشان به خانه بزرگی می روند تا پرده از اتفاقات غیر طبیعی های رخ داده در آن بردارند. اما بزودی متوجه می شوند که این پرونده، یکی از متفاوت ترین و عجیب ترین پرونده زندگی آنان است.

 

 

نام فیلم :
The Conjuring
نیایش

تاریخ اکران :
۱۹ جولای ، ۲۰۱۳

کارگردان :
James Wan
جیمز وان

نویسنده :
Chad Hayes
چاد هایس
Carey Hayes
کری هایس

بازیگران :
Vera Farmiga
ورا فارمیگا
Patrick Wilson
پاتریک ویلسون
Lili Taylor
لیلی تیلور
و…

سبک فیلم :
ترسناک


Poster 2 - The Conjuring                           Poster - The Conjuring                                                         Still 1 - The Conjuring                   Still 3 - The Conjuring

برای خواندن خلاصه فیلم به ادامه مطلب بروید!!!!

 

keyvan بازدید : 32 دوشنبه 14 مرداد 1392 نظرات (0)

The Evil Dead is an American horror film franchise created by Sam Raimi consisting of four feature films. The films revolve around the Necronomicon Ex-Mortis, an ancient Sumerian text which wreaks havoc upon a group of cabin inhabitants in a wooded area in Tennessee. The protagonist, Ashley J. "Ash" Williams (Bruce Campbell) is the only character to appear in every installment of the original trilogy. The original trilogy includes The Evil Dead (1981), Evil Dead II (1987), and Army of Darkness (1992), all written and directed by Raimi, produced by Robert G. Tapert, and starring Campbell. The franchise has since expanded into other formats such as video games and comic books, and a musical opened in Toronto in 2003 containing material from all three films.

The franchise was resurrected in 2013 with Evil Dead, both a reboot and as a loose continuation of the series directed by Fede Alvarez and produced by Raimi, Campbell and Tapert. Raimi stated that three other installments of the franchise are considered: a direct sequel to the original trilogy currently entitled Army of Darkness 2 directed by himself and starring Campbell, a sequel to the 2013 reboot entitled Evil Dead 2 and directed once again by Alvarez, and a seventh and final film which would merge the narratives of both chronologies

 

 

keyvan بازدید : 46 پنجشنبه 20 تیر 1392 نظرات (0)

تولد: 9 آوریل سال 1990، لس آنجلس، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا

نام متولد
کریستین جیمیس استوارت

نام های خودمانی
کریس
کیستو
کی کی
استو

قد
168 سانتی متر

بیوگرافی
اگرچه معروف ترین نقش خود را به عنوان بلا سوان در افسانه گرگ و میش ایفا نمود، امّا کریستین استوارت سال های زیادی است که به عنوان بازیگر در لس آنجلس، کالیفرنیا فعال می‌باشد. والدین او، جان استوارت و جولی استوارت، هر دو در صنعت فیلم و تلویزیون مشغول به کار هستند. کریستین، سه برادر نیز دارد؛ برادر بزرگتر کامرون استوارت می‌باشد و دو بردارخوانده با نام های دانا و تیلور.

 

برای دیدن و خوا ندن فعالیت های کریستسن و دیدین عکس به ادامه مطلب بروید!!!!!

keyvan بازدید : 33 چهارشنبه 19 تیر 1392 نظرات (0)

جنگ جهانی Z یک رمان وحشت 2008 آخرالزمانی توسط Max بروکس است. این پیگیری به کتاب خود را 2007، زامبی راهنمای بقا است. به در عوض از یک مرور کلی بزرگ و یا روایت، جنگ جهانی Z یک مجموعه ای از حساب های های فردی است، در جایی که بروکس ایفا می کند نقش به از یک عامل از کمیسیون پس از جنگ سازمان ملل متحده آمریکا ده سال پس از جنگ زامبی داستان است. معابر های دیگر ضبط یک جنگ دهه-طولانی در برابر زامبی، به عنوان به توسط کسانی از ملیت های مختلف شود را تجربه. حساب های های شخصی نیز تغییرات های مذهبی، جغرافیایی-سیاسی، و زیست محیطی که منجر از جنگ زامبی را توصیف می کنند. A فیلم با الهام شده توسط رمان که در لندن در تاریخ 2 ژوئن 2013 به نمایش در.

مشابه در سبک به Warday شده توسط وایتلی Strieber و جیمز Kunetka، جنگ جهانی Z توسط جنگ خوب، یک تاریخ شفاهی از جنگ جهانی II توسط خاتم کاری Terkel، و توسط فیلم های انسان زنده از جورج A. رومرو الهام گرفته شده بود شده است. بروکس استفاده می شود جنگ جهانی Z برای اظهار نظر در مورد لیاقت و شایستگی دولت و انزواطلبی آمریکایی، در در حالی که نیز در بررسی survivalism و عدم قطعیت است. منتقدان می کرده اند رمان برای کاهش دوباره کاری این ژانر انسان زنده مورد ستایش قرار، نسخه کتاب صوتی، انجام شده توسط یک بازیگران کامل از جمله آلن Alda، علامت گذاری بفرم هامیل، و جان Turturro، جایزه Audie به در سال 2007 به دست آورد.

 

         برای دیدن بازیگران به ادامه مطلب بروید!!!

 

keyvan بازدید : 48 چهارشنبه 19 تیر 1392 نظرات (0)

 

نینا دوبرو (به انگلیسی: Nina Dobrev)‏ متولد شده با نام نینا کنستانتینوا دوبروا (به انگلیسی: Nina Constantinova Dobreva)‏ (زاده ۹ ژانویه۱۹۸۹)، هنر پیشه زن کانادایی است که از جمله کارهای وی سریال خاطرات خون‌آشام است که هم اکنون از شبکه سی‌دابلیو پخش می شود. او به علت نقش کاترین پیرس و الینا گیلبرت در سریال خاطرات خون‌آشام مشهور شده است.

 

 

 

یرای دیدن عکس ای شخص به ادامه مطلب بروید.

 

keyvan بازدید : 46 پنجشنبه 13 تیر 1392 نظرات (1)

متولد 23 ژولای 1982
. پاول وسلی یک بازیگر امریکایی است که در ۲۳جولای۱۹۸۲ در نیوجرسی امریکا متولد شد.او میتواند به زبان هلندی هم صحبت کند زیرا تا۱۶سالگی هرسال ۴ماه را در هلند میگذراند.دارای یک خواهر بزرگ وو دوخواهر کوچکتر است .موقعی که در تابستان در برنامه های هنری کلاس سوم شرکت کرد جذب بازیگری شد پاول از سال ۱۹۹۹ فعالیت های خود را شروع کرده.شهرت او بیشتر برای بازی درخاطرات یک خون آشام بوده است.و اغاز کار Paul Wesley در تلویزیون در سریال " Another World" 1964و  smallvilla  بود او در سریال های 24 ، و  for watch his picture go to countinu text CSI هم نقش افرینی کرد.و هم اکنون ۲۸سال سن دارد

keyvan بازدید : 79 دوشنبه 10 تیر 1392 نظرات (2)

نام: ایان سامرهالدر

(سامرهلدر)
تاریخ تولد : 8 دسامبر 1978؛کاوینگتون ؛ لوییزیانا ؛ ایالات متحده آمریکا

  سن:۳۲
شغل: بازیگر ؛ مدل؛ تهیه کننده (جزء یکی از بهترین مدل های تبلیغاتی است) .
قد :1.77  متر
وضعیت تاهل: مجرد
دوران فعالیت: از 1988 تا هم اکنون

 

برای دیدن تصاویر و زندگی نامه به ادامه مطلب بروید.!!!

keyvan بازدید : 47 دوشنبه 10 تیر 1392 نظرات (0)

رابرت پتینسون در نقش ادوارد کالن


رابرت داگلاس توماس پتینسون (زاده 13 می سال 1986)، یک بازیگر، مدل، نوازنده، و تهیه کننده بریتانیایی است. او کار خود را به عنوان بازیگر، با بازی در نقش سدریک دیگوری، در فیلم هری پاتِر و جام آتش آغاز کرد. او بعدها نقش اصلی ادوارد کالین را در سری فیلم های اقتباسی ساخته شده از رمان گرگ و میش، نوشته استفانی مِیِر بر عهده گرفت. این فیلم شهرت جهانی را برای او به همراه آورد. این فیلم او را در میان پُر درآمدترین بازیگران سال 2010 هالیوود قرار داد. در همین سال، پتینسون از سوی مجله تایم، در میان 100 فرد برتر تاثیرگذار جهانی سال قرار گرفت. در عین حال، مجله فوربز نیز، او را به عنوان یکی از قدرتمندترین افراد مشهور در جهان قرار داد

.عکس های این شخص را در ادامه مطلب مشاهده کنید

keyvan بازدید : 42 یکشنبه 09 تیر 1392 نظرات (1)

(ارباب حلقه ها: یاران حلقه)

- 2001 --اکشن، ماجرایی، فانتزی -- 178 دقیقه --

 

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/naghd/250/4-Pulp-Fiction/2/15-The-Lord-of-the-Rings-The-Fellowship-of-the-Ring/15-The-Lord-of-the-Rings-The-Fellowship-of-the-Ring/1-The-Lord-of-the-Rings-The-Fellowship-of-the-Ring.jpg

کارگردان :Peter Jackson http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/naghd/250/4-Pulp-Fiction/2/15-The-Lord-of-the-Rings-The-Fellowship-of-the-Ring/15-The-Lord-of-the-Rings-The-Fellowship-of-the-Ring/1-The-Lord-of-the-Rings-The-Fellowship-of-the-Ring.jpg

نویسنده : J.R.R. Tolkien

 

 

 

 

بازیگران: Elijah Wood, Ian McKellen ,Orlando Bloom

جوایز :

برنده اسکار:

بهترین فیلم،بهترین کارگردانی،بهترین فیلم‌نامه اقتباسی،بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: رابرت دنیروبهترین موسیقی فیلم،بهترین کارگردانی هنری

 

نامزد اسکار:

بهترین فیلمبرداری، بهترین جلوه های ویژه، بهترین چهره پردازی، بهترین ترانه

خلاصه داستان :

«داستان در سرزمین میانه اتفاق می افتد و در مورد «ارباب تاریکی هاست» که در جست وجوی «حلقه یگانه» که خود ساخته است ولی سال ها پیش در جنگ از دست داده و حالا از محل آن خبر ندارد، می باشد. فیلم با صدای «گالادریل» شروع می شود و ساخت حلقه یگانه توسط ارباب تاریکی، «سائورون» را نشان می دهد، سائورون می خواهد کل سرزمین میانه را تسخیر کند ولی آخرین اتحاد «الف ها و آدم ها» جلوی پیشروی سپاه او را می گیرد، تا این که خود وارد جنگ می شود و پادشاه آدم ها «الندیل» را می کشد. سپر الندیل شاهزاده «ایسیلدور» درصدد انتقام کشته شدن پدرش به «سائورون» حمله می کند و با تیغه شکسته شمشیر پدرش، دستی که حلقه یگانه بر آن بود را قطع می کند. جسم سائورون از بین می رود ولی روحش به دلیل این که با حلقه پیوند خورده است نابود نمی شود. تا وقتی که حلقه در آتش «کوه هلاکت» (همان جا که ساخته شده است) از بین نمی رفت، «سائورون» نیز زنده بود ..

 

 

نگاهی به کتاب یاران حلقه و دنیای تالکین: معمار سرزمین میانه

 

نویسنده: کیوان

 

«حلقه‏ای است از برای حکم‏راندن، حلقه‏ای است برای یافتن

حلقه‏ای است از برای آوردن و در تاریکی به هم پیوستن

حلقه‏ای سه برای پادشاهان الف در زیر گنبد نیلی

حلقه‏ای هفت برای فرمان‏روایان دورف در تالارهای سنگی

حلقه‏ای نه برای آدمیان که محکوم به‏ مرگ‏اند و فانی

و یکی از برای فرمان‏روای تاریکی

بر سریر تاریکش

در سرزمین موردو و سایه‏های آرمیده‏اش

حلقه‏ای است از برای حکم راندن،حلقه‏ای‏ است برای یافتن

حلقه‏ای است از برای آوردن و در تاریکی به‏ هم پیوستن

در سرزمین موردو و سایه‏های آرمیده‏اش»

تالکین:این اثر نه فقط ثمرهء الهام و تخیل، بلکه خون و عرق و اشک است.

به نظر تالکین،فانتزی موفق به خوانندهء خود این امکان را می‏دهد که‏ داوطلبانه و موقتا بی‏اعتقادی خود را نسبت به آن‏چه می‏خواند، کنار بگذراد و از این رهگذر،دنیای تخیلی را به عنوان‏ امری واقعی بپذیرد چنگ آورد و بزرگ‏ترین قدرت شود.

ساختار و اصول زیبایی شناختی ارباب‏ حلقه‏ها

تا وقتی که اصول زیباشناسی حاکم بر دنیای داستان تخیلی حاکم و تفاوت آن را با قوانینی که بر قلمرو دنیای واقعی ملموس‏ و ادبیات واقعگرا حاکم است،نشناسیم، درک و قضاوت درستی از ارباب حلقه‏ها نخواهیم داشت.دنیای فانتزی دنیای‏ آرزوهای به واقعیت درآمده،شرح‏ زیبایی‏های گذشته،احساس و شرارت‏ فاسد یا رستگاری است.نویسندهء دنیای‏ تخیلی،نیازمند انظباط شخصی نیرومندی‏ است،اما متضاد با آن چه نویسندهء واقع‏گرا دارد.

رئالیسم(به معنای وسیع و کلی آن) ایده‏آل‏های خاص خود را دارد(مانند رئالیسیم اجتماعی که در آن،حوادث و شخصیت‏ها در خدمت اهداف ایدوئولوژیک‏ هستند).رئالیسم هرچه بیشتر به سوی‏ آرمان‏گاریی پیش برود،به فانتزی‏ نزدیک‏تر می‏شود.ادبیات فانتزی،به نوبهء خود براساس زیبایی‏شناسی خاصی شکل‏ می‏گیرد.

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/naghd/250/4-Pulp-Fiction/2/15-The-Lord-of-the-Rings-The-Fellowship-of-the-Ring/15-The-Lord-of-the-Rings-The-Fellowship-of-the-Ring/7-The-Lord-of-the-Rings-The-Fellowship-of-the-Ring.jpgتالکین،در سخنرانی مهم خود دربارهء ادبیات تخیلی و نیز اسطوره‏شناسی، مهم‏ترین نظریات بدیع خود را در این باره‏ اظهار داشت.از نظر تالکین،نیاز دنیای‏ معاصر به ادبیات تخیلی،دقیقا در ارتباط با فضای واقعی است.دنیای ما انباشته از جنگ،فقر،مسکنت و بیماری است و چون‏ ما ترجیح می‏دهیم در جهان سالم‏تر و آسوده‏تری زندگی کنیم،به ادبیات تخیلی‏ روی می‏آوریم.تالکین این حالت انسان‏ معاصر را برای رفتن به زمان‏ها و مکان‏های بسیار دور و روزگاران پیشین،با حالت یک زندانی مقایسه می‏کند.زندانی‏ در زندان،در فضایی بسیار دلتنگ کننده و محدود محصور است.او می‏کوشد برای رهایی از این دلتنگی و یأس،از زندان بگریزد.چنین‏ فراری مانند گریخت به ادبیات تخیلی است. البته نه چون هوسی کودکانه برای گریختن و رهایی از مسئولیت‏های روزانهء زندگی واقعی، بلکه آرزویی است برای یافتن دنیایی غیر از آن‏ چه در آن زندگی می‏کنیم.وقتی آن چه اکنون‏ هست،غیر قابل قبول باشد و آینده‏ای ترس آور در پیش رو،مردم طبیعتا به گذشته روی می‏آورند یا به دیگر جای‏های واقعی یا خیالی برای این که‏ آسایش خیال به دست آورند و الهام بگیرند.

در ادبیات تخیلی،دنیای پریان،اژدها، جادوگران،جنگل‏های سحر شده،اغلب،خوب‏تر و بی‏ضررند از دنیایی است که در آن زندگی‏ می‏کنیم با بمب‏ها و سلاح‏های ماشینی آن. بر عکس دنیای واقعی،دنیای فانتزی جایی است که در آن خیر و شر کاملا از هم تمایز یافته‏اند(و بنابراین در مرحلهء بعد،اجتناب ناپذیرند)؛جایی‏ که نظام رفتاری بر شناختی فطری تکیه دارد و در پایان،با انکار بدی‏ها و رذایل،به فضایل و خصلت‏های نیک پاداش داده می‏شود.در دنیای‏ فانتزی،خطر شاید همیشه وجود داشته باشد،اما همواره می‏توان،ولوه به سختی و دشواری،آن را با قلبی پاک،خالص و مصمم و شمشیری محکم‏ نابود کرد.به نظر تالکین،فانتزی موفق به‏ خوانندهء خود این امکان را می‏دهد که دواطلبانه‏ و موقتا بی‏اعتقادی خود را نسبت به آن چه‏ می‏خواند،کنار بگذراد و از این رهگذر،دنیای‏ تخیلی را به عنوان امری واقعی بپذیرد.تالکین‏ معتقد است که قاعدهء مهم در آفرینش دنیای‏ تخیلی،این است که نویسنده،از همان عناصر دنیای واقعی که کاملا آشنا هستند،بهره گیرد و سپس آن‏ها را با قوانین خاص خود(نویسنده)و نظام طبیعت هماهنگ و موافق سازد چنین‏ دنیایی حواس یا احساسات را بی‏معنی و بی‏ارزش و احمقانه جلوه نمی‏دهد؛اگرچه‏ ممکن است تصورات آشکار غیر ممکنی چون‏ غول‏های یک چشم یا کوتوله‏های نامریی را رواچ دهد.چنین جهانی،حتی در پوچی و بی‏معنایی نیز عقلانی و همساز و منسجم‏ است.

هر گاه دنیای تخیلی،در هماهنگی با دنیای واقعی باشد(البته با گوناگونی‏ها و اختلافات آن)،قصه‏گو یا سازندهء اسطوره، کم از یک خالق ثانی نیست.او«سرزمین‏ هیچ وقت و هرگز»ی را کشف می‏کند که‏ در یک زمان،هم مشابه و هم غیر مشابه‏ با جهان ماست.تالکین لقب خالق ثانی را شایسته کسی می‏داند که بازگویی و نقل‏ قصه‏های قدیمی یا تاریخی فراموش شده‏ را پیشه خویش ساخته است.بنابراین،خالق ثانی‏ کسی نیست جز نویسندهء خلاق که کاشف‏ قسم‏خورده و جدی دنیای دیگری جدای از دنیای ماست.

دنیای فانتزی،قوانین خاص خود را دارد که‏ بر اساس جهان‏بینی نویسندهء فانتزی،به عنوان‏ یک خالق ثانی،آفریده شده است.این قواینین، خواننده را از دنیای اول خارج و وارد دنیای دوم‏ می‏کند و از آن جا که شخصیت‏های دنیا فانتزی،اکثرا در نقش قهرمان یا تبهکار،مردان‏ عاقل یا احمق عمل می‏کنند،ارزش یک کار فانتزی متکی بر واکنش‏های متحمل نیست‏ (چنین اعمالی متحملی در دنیای فانتزی امری‏ کاملا عادی تلقی می‏شود)،بلکه مبتنی بر غنا و کیفیت کنش‏هاست.داوری درباره غنا یا کثرت‏ کنش‏ها کار مشکلی نیست؛حتی یک خوانندهء سطحی نیز به سرعت می‏تواند دریابد که آیا مواد لازم برای موجه جلوه دادن ادامهء داستان وجود دارد یا خیر؟آن‏چه برای خوانندهء نقاد داستان‏ تخیلّی دشوار و مهم‏تر است،کیفیت‏ کنش‏هاست.موفقیت یک داستان تخیلی،در گرو این است که نویسنده تا چه حد توانسته باشد به شیوه‏ای خیال‏پرورانه،هماهنگ و منسجم، محدودیت‏ها و آزادی‏های حاکم بر دنیای‏ فانتزی را در داستان خود به کار گیرد.«قوانین‏ درونی»دنیای دوم،قوانین فیزیکی و متافیزیکی‏ آن است و از آن‏جا که داستان تخیلی،آفرینش‏ ابتکاری است،قدرت تخیلی خالق این دنیای نو، تعیین کنندهء حدود و ثغور)آن است.هر داستان‏ تخیلی را باید بر اساس پیچیدگی‏های داخلی آن‏ داوری کرد.قوانین درونی دنیای میانه،چنین‏ است:

1-عالم تحت سلطهء قدرت و مشیت الهی‏ است.

2-کارکرد ساختار ارادی یا اخلاقی سرزمین‏ میانه،بر اساس این جدول منطقی است:

+--*-؛+-+*+عبارتی:کنش‏ خوب همراه نیست خوب،نیتجه خوب می‏دهد.

دنیای تالکین،پیوستگی نتیجهء عمل به نیست(خواست)،چنان با ظرافت و دقت به وسیلهء اصول اخلاقی پی‏ریزی شده‏ که معنای تمام عمل‏ها را می‏توان‏ با اصطلاحلات جدول ریاضی‏ تطبیق داد

3-قانون اخلاقی و جادویی،قدرتی معادل‏ قانون فیزیکی دارد.

4-خواسته‏ها و حالات ذهنی،چه بد و چه‏ خوب،می‏تواند تجسم عینی یابد.

5-همهء رویدادهای فوق العاده،تحقق‏ حقایق حکیمانه است.

این معیارها در عمل،یکیدیگر را همپوشانی‏ می‏کنند و گاه شاید حتی در ذیل یکدیگر گنجانده شوند.

اینک مثال‏هایی از نحوهء کارکرد این معیارها در متن:

1)شاید واضح‏ترین نمونه از کارکرد مشیت‏ الهی در سرزمین میانه،اشارهء گندالف به‏ چگونگی پیدا شدن حلقه باشد.او به فردو می‏گوید:

«از این آشکارتر نمی‏توانم بگویم که مقصود این بوده که بیل‏بو آن را پیدا کند و نه‏ سازنده‏اش.به هیمن ترتیب،مقصود این بود که‏ تو صاحبش بشوی.»

یا در شورای الروند،هنگام صحبت دربارهء حلقه،الروند به فردو می‏گوید:«مقصود از فراخواندن شما به این‏جا هیمن بوده است. گفتیم فراخواندن؛هر چند من شما بیگانگان را از سرزمین‏های دور دست به این‏جا نخوانده‏ام. شما درست به موقع،انگار از سر تصادف برای‏ ملاقات به این‏جا آمده‏اید.اما این طور نیست. باور کنید چنین مقدر شده است که ما،کسانی که‏ این‏جا نشسته‏ایم و نه کسان دیگر،باید راه حلی‏ برای مخاطرات جهان بیابیم.»ص 481

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/naghd/250/4-Pulp-Fiction/2/15-The-Lord-of-the-Rings-The-Fellowship-of-the-Ring/15-The-Lord-of-the-Rings-The-Fellowship-of-the-Ring/3-The-Lord-of-the-Rings-The-Fellowship-of-the-Ring.jpgتالکین هرگز دربارهء مبدأ کنترل خدایی،در روایت حلقه‏ها،چیزی نمی‏گوید(مستقیما). اگرچه از پیوست A در کتاب،می‏توان پی‏برد که‏ والر (Valar) ،پاسدار جهان،وظیفهء خدای یکتا را هم عهده‏دار است.

2)در سرزمین میانه،نتیجهء یک عمل، ثمرهء انگیزه آن عمل است.

این شاید مهم‏ترین تفاوت بین ساختار اخلاقی دنیای تالکین یا دنیای ما باشد.در دنیای تالکلین،پیوستگی نتیجهء عمل به‏ نیت(خواست)،چنان با ظرافت و دقت به‏ وسیلهء اصول اخلاقی پی‏ریزی شده که‏ معنای تمام عمل‏ها را می‏توان با اصطلاحات جدول ریاضی تطبیق داد و برای مثال،هنگامی که فردو به گندالف‏ می‏گوید: -«جای تأسف است که بیل‏بو وقتی‏ فرصت پیدا کرد،آن موجود رذل را با شمشیر نکشت!»منظور او گوگول،یابندهء حلقه قبل از بیل‏بو بود که حلقه او را به‏ موجود رذل و پستی تبدیل کرده بود. بیل‏بو حلقه را از او ربود و در فرصتی می‏توانست‏ او را بکشد،اما نکشت.

گندالف در پاسخ می‏گوید:«بقیه زندگی‏ بیل‏بو و ماجرای حلقه‏ها،به طور مثبتی تحت‏ تأثیر آن عمل است:دلسوزی!آری از سر دلسوزی بود که او این کار را نکرد.دلسوزی و مروت(یعنی)وقتی که لازم نیست،ضربه‏ نزنی.بیل‏بو پالادش خودش را هم گرفت.فردو مطمئن شد به خاطر این نیت او،پلیدی نتوانست‏ آسیب چندانی به او بزند.دست آخر هم توانست‏ فرار کند؛چون مالکیتش را بر حلقه بدین گونه‏ آغاز کرده بود.»

3)این که قوانین اخلاقی در دنیای تالکین، هم‏چون نیروی جاذبه،به طور اجتناب‏ناپذیری‏ عمل می‏کند،از مورد شمارهء دو آشکار است و این که سحر و جادو در سرزمین میانه واقعیت‏ دارد،از خود حلقه کاملا مشهود است.این که یک حلقه،موجب نامرئی شدن گردد، چه مفهوم اخلاقی و فیزیکی دارد؟دنیایی‏ که در آن چنین حادثه‏ای دخ می‏دهد، مجموعه قوانین گسترده و متفاوتی از آن‏چه در دنیای ماست،خواهد داشت که‏ طراحی و ساختن دنیایی بر اساس این‏ قوانین،تخیلی بسیار والا می‏خواهد. چنان که تالکین گفته است:«جعل کردن‏ یک خورشید سبز آسان است.مشکل آن‏ جاست که بکوشیم دنیایی بسازیم که در آن،خورشید سبز قابل باور و ملموس‏ باشد.ابتدا در مورد معنای ضمنی و اخلاقی برخورداری از قدرت نامرئی شدن‏ بیندیشید،آن گاه شروع به ساختن دنیایی‏ دوم خویشتن خود کنید.»

4)حالات ذهنی و آرزوها می‏تواند تأثیر مادی داشته باشد.و بر دیگران،حتی‏ در فواصل دور تأثیر بگذارد.این موضوع، از قدرت بی‏کران وحشت و دامنهء آن که‏ به وسیله تزگول به وجود می‏آید،دریافته‏ می‏شود.تزگول،نه حلقه را در اختیار خود دارد.آراگون می‏گوید:«قدرت آن‏ها در وحشت است.فقط کافی است یکی از آنان به پرواز درآید و تمام آن‏چه در زیر قرار دارد،از ترس تحلیل می‏رود و اراده و خواست خود را از دست می‏دهد.»

5)در دنیای تخیلی اسطوره‏ای، علاوه بر آن که حوادث و صحنه‏های‏ مربوط به منطقه یا مکانی که داستان در آن رخ می‏دهد و نیز حواث و صحنه‏هایی‏ که خارج از آن مکان رخ می‏دهد،بیان‏ می‏شود،بلکه در آن رویدادها و ماجراهایی‏ وجود دارد که می‏توان آن‏ها را به‏ «مقولات رویدادی»تعبیر کرد.هرجا قهرمانی هست،حتما هیولایی پست و رذل نیز وجود دارد.جریان امور به طریق دیگری پیش‏ نمی‏رود.چنین چیزی در سرزمین میانه نیز وجود دارد.مطابق الهیات یا«گیتی‏شناسی‏ فانتزی»در سرزمین میانه،تنها رویدادهایی‏ صورت واقعیت می‏یابند که بازآفرینی یک‏ «صورت ازلی(مثالی)باشند؛«مقولات ازلی‏ تجربیات و آرزوهای بشری.»این مقولات در سرزمین میانه،به واقعیاتی تبدیل می‏شود که‏ چون ورد زبان مردم است.به عبارت دیگر، آن‏چه در ادبیات رمانس،به عنوان اصول‏ قراردادی این نوع ادبیات شناخته شده یعنی‏ جنگ قهرمانان با هیولاها)،در نظر ساکنان‏ سرزمین میانه،هم‏چون الگوهای ازلی است که‏ صورت واقعیت می‏یابد و ضرب المثل‏های آن‏ها آن‏چه در ادبیات رمانس،به عنوان‏ اصول قراردادی این نوع ادبیات شناخته شده‏ (یعنی جنگ قهرمانان با هیولاها)، در نظر ساکنان سرزمین میانه، هم‏چون الگوهای ازلی است که‏ صورت واقعیت می‏یابد و ضرب المثل‏های آن‏ها نشان دهنده‏ این دیدگاه است‏ نشان دهندهء این دیدگاه است.

تئودن می‏گوید:«پلیدی،بارها پلیدی را نابود کرده است(خود موجب نابودی خود می‏شود).حوادث کتاب اول و درنتیجهء مابقی‏ داستان،از ترحم و دلسوزی بیل‏بو در حفظ زندگی گولوم سرچشمه می‏گیرد.کاری که از طریق آن،امکان تصاحب و نگهداری حلقه را برای فردو فراهم می‏آورد.این شبیه همان‏ کاری است که در اواخر داستان،با مآل اندیشی‏ گندالف رحیم،کاملا مطابقت می‏کند و جور در می‏آورد(گندالف بعدها در پی گولوم می‏رود تا داستان واقعی مربوط به یافتن حلقه را از او بشنود.آن‏جا گندالف نیز علی‏رغم رذالت گولوم، دلش به حال او می‏سوزد.و او را رها می‏کند تا نزد دشمن،یعنی سائورون برود).اظهارات گندالف‏ (و شاید تالکین)دربارهء پیدا کردن حلقه‏ در اوایل داستان و این که سفر بیل‏بو و یافتن حلقه از روی تصادف و اتفاق‏ نبوده و مقصود این بوده که حلقه به‏ دست فردو برسد و اشارهء او به این که‏ در پس این ماجرا،معنایی بزرگ‏تر نهفته است،نشان دهندهء این است که‏ تقدیر و مشیت الهی،پایه و اساس‏ روایت است.واکنش فردو به چالش‏ها و درگیری‏ها،به خواست و اراده‏اش و شجاعت او در مواجهه با حوادث‏ برمی‏گردد که از لحظات تعیین کننده و شکل دهندهء رمان است.بذرهایی که‏ شکل‏دهندهء کنش‏های کتاب اول و دوم است و به دلیل شجاعت و تواضع‏ فردوی هابیت،به وجود نیروی اخلاقی‏ در پشت ماجراهای دو کتاب تصریح‏ دارد.به عبارت دیگر،دراین جا دو قانون اول عمل می‏کنند.

اسطوره‏شناسی تالکین

در فرهنگ قدیم،اسطوره با آفرینش‏ دیدگاه‏های ارجاعی قابل قبول و بازگویی امیدها و آرزوها و نیز با قهرمان‏پروری،با زمان کنونی‏ پیوند و ارتباط ایجاد می‏کرد.در غرب،نقش‏ اسطوره‏شناسی را عمدتا نهاد دینی برعهده‏ داشت،مذهب،خدا و قهرمان و امید و آرزو را در خلال سال‏های بسیار،برای بشر فراهم می‏کرد، اما ظهور و پیدایش جامعهء صنعتی مدرن،با مسایل و دیدگاه‏های خاص خود،به طرزی‏ تالکین به طرزی فوق العاده و استثنایی،طرز تلقی و برداشت خود را از مظامین مذهبی در ارباب حلقه‏ها گنجانده است،شاید تالکین با نوشتن‏ ارباب حلقه‏ها،می‏خواسته تمام نیروی خود را برای یک تجربهء زبانی اسطوره‏وار، به کار گیرد و نیز به عنوان یک خالق ثانی،جهانی کامل و بی نقص بنا سازد که، مقوله اسطوره‏شناسی را که او سال‏های بسیاری روی آن کار کرده بود،دربرگیرد ویرانگر،تیشه به ریشهء آن زد.البته،آن‏چه‏ اکنون بشر هنوز بدان نیاز دارد،اسطوره،خدایی‏ باورکردنی و ریشه‏های پذیرفتنی در گذشته‏ است.تالکین،با نوشتن ارباب حلقه‏ها،می‏کوشد اسطوره‏های قدیمی را امروزی و باورپذیر کند و دلیل موفقیت او،شاید نه فقط مهارت خاص او در بیان اسطوره‏شناسی،بلکه در نیاز و احتیاج‏ مبرم جامعه کنونی به اسطوره‏های جدید باشد. پسر تالکین،میشل می‏گید:«از نظر من این‏ پذیرش عام و جذب تعداد بی‏شماری از مردم به‏ نوشتهء پدرم،امری عجیب و شگفت‏آور نیست؛ زیرا نبوغ او به خواست و سرشت طبیعی مردم، در هر دوره‏ای که از زشتی‏ها خسته و ملول‏ گشته،پاسخ داده است.گسترش سریع‏ ارزش‏های پست،فیلسوفان خوش ظاهر و غلط انداز که در عوض حس زیبایی،رمزآمیزی، هیجان و ماجراجویی قهرمان‏پرستی و لذت و تفریح،جایگزین‏های ملال‏آور و بی‏روحی برای‏ بشر فراهم ساخته‏اند،موجب پژمردگی و مرگ‏ روحی بشری شده است.»

تالکین به طرزی فوق العاده و استثنایی،طرز تلقی و برداشت خود را از مضامین مذهبی در ارباب حلقه‏ها گنجانده است،شاید تالکین با نوشتن ارباب حلقه‏ها،می‏خواسته تمام نیروی‏ خود را برای یک تجربهء زبانی اسطوره‏وار،به کار گیرد و نیز به عنوان یک خالق ثانی،به جهانی کامل‏ و بی نقصی بنا سازد که،مقوله اسطوره‏شناسی را که او سال‏های بسیاری روی آن کار کرده بود، دربرگیرد.تالکین خود می‏گوید: «خلاقیت زبانی یک اصل است.این‏ داستان‏ها هستند که جهانی برای زبان فراهم‏ می‏آورند و داستان در پی آن می‏آید.»

و نیز می‏گوید: «موضوع این است که قبل از آن که داستان‏ خواننده را به خود مشغول کند،اسطوره‏ای که من‏ آفریده‏ام،به او منتقل شود و آن را بفهمد و درک کند.»

اگر فرض تالکین را که زبان،پیش‏زمینه‏ای‏ برای اسطوره‏شناسی است،بپذیریم،می‏توان نوشتن‏ ارباب حلقه‏ها را به عنوان سهم شخصی او برای‏ درک رابطهء بین زبان و اسطوره‏شناسی تلقی کرد.

جملات میان گیومه از کتاب:یاران حلقه- نویسنده:جی.آر.آر.تالکین-مترجم:رضا علیزاده نقل شده اند.

تعداد صفحات : 5

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    به من و سایتم امتیاز بدهید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 44
  • کل نظرات : 10
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 2
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 5
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 25
  • بازدید ماه : 78
  • بازدید سال : 372
  • بازدید کلی : 6,796